Dr. Kopácsi László pszichiáter & life coach Győr 30 286 20 97

Előzze meg a kiégést



ELŐZZE MEG A BURN-OUTOT!

 
Előzze meg a kiégést - pszichiáter Győrben - kiégés, burn out, stressz, szorongás, túlterhelés, munka, győri pszichiáter, pszichiáter Győr, depresszió, pánik, alvászavar, pszichológus

Ha hiába próbálja kipihenni állandó fáradtságát és a túlfeszült munka okozta kisebb-nagyobb egészségügyi problémára sem talál gyógyírt, akkor ne az álláshirdetések között kutasson új munkahely után, hanem gondoljon arra, hogy kiégett és ezt próbálja meg orvosolni. Változtasson, hogy az apátia helyett lelkes és kreatív maradjon! Kérje, hogy maga választhassa meg feladatait, szakítson időt a teljes kikapcsolódásra, szükség esetén pedig vegyen részt stresszoldó tréningen!


MI IS A BURN OUT VAGY A KIÉGÉS?

A szervezet válasza a nagyfokú és krónikus stresszre, a lélek és a test kimerülése. Kiürül a személyiség, elveszik minden cél és ideál, egyre nehezebbé válik még a mindennapos feladatok megoldása is. A reménytelenség mellett szorongás, depresszió, különféle fóbiák, vagyis félelmek, kényszerképzetek esetleg hipochondriás tünetek jelennek meg. A szervezet tiltakozni kezd a folyamatos túlterhelés ellen, méghozzá krónikus fáradtsággal, álmatlansággal és megmagyarázhatatlan fájdalmakkal. Megoldást a pszichoterápia és a krónikus stressz kiiktatása hozhat. Ugyancsak segít a mindennapokból való teljes kikapcsolódás, ismeretlen helyen, távol a munkától és a munkahelytől, valamint a sok fizikai tevékenység.


MIKÉNT VÉDHETI MEG MAGÁT A KIÉGÉSTŐL

Fontos, hogy élvezzük a munkát, játékként éljük meg és ne fölénk magasodó feladatként. Ha a ránk bízott teendő első ránézésre bonyolultnak és nehezen megoldhatónak tűnik, akkor elsőként próbáljuk meg apróbb részekre bontani, valamint szükség esetén kérjünk több időt az elvégzésére.


UGYANAZT A MUNKÁT KELL VÉGEZNÜNK MINDEN NAP?

Próbáljunk meg némi változatosságot csempészni az irodába, változtassunk a környezetünkön, ha mód van rá, akkor ne ugyanabban az időpontban kezdjünk el dolgozni nap mint nap és kérjünk fel-üdülésként új feladatot. Kérjük, hogy ha van rá lehetőség, akkor magunk választhassunk, melyik feladatot szeretnénk előbb elvégezni.


HOGYAN ELŐZHETI MEG A FŐNÖK BEOSZTOTTJAI KIÉGÉSÉT?

Fontos, hogy a munkaadó is megértse, a hiányzó, kedvtelen, keveset dolgozó alkalmazottja nem feltétlenül a munkát kerüli, hanem a kiégés tüneteit mutatja. A munkaadó vezetési stílusa is sokat segíthet a kiégés megelőzésében. Érdemes szakértő segítségét kérni, ha a dolgozók több mint tíz százaléka folyamatosan fizetett szabadságon, színlelt vagy valódi probléma okozta betegszabadságon van, mivel valószínű, hogy az alkalmazottak burn outtól szenvednek.


VÁLTOZTASSON A VEZETŐI STÍLUSON!

A jó vezető nem azt sugallja, hogy az a jó munkaerő, aki folyamatosan túlórázik és még hétvégén is az íróasztala felett görnyed, hanem figyelnie kell arra, hogy a munkatársai elegendő időt tölthessenek együtt a családjukkal és legyen lehetőségük kikapcsolódásra. Egyes munkahelyeken ezért az esti órákban és hétvégén nem lehet hozzáférni a munkahelyi számítógépes rendszerhez, a belépőkártyákkal nem lehet bejutni az irodába és a HR-részleg feladatai közé tartozik annak figyelemmel kísérése, ki az, aki túlterheltség miatt nem tud időben távozni munkahelyéről.

Az autoriter vezetőket csak a dolgozók kis hányada képes hosszú távon tolerálni. Az autoriter vezető irányította cégekre kisebb hatékonyság és magas hiányzási arány jellemző. Ilyenkor érdemes a főnök vezetési stílusán kommunikációs tréning segítségével változtatni, jobban odafigyelni munkatársaira, bevezetni a nyitott ajtók politikáját.


FIGYELJEN A HIÁNYZÓKRA

Ha komoly problémát okoz az állandó hiányzás, akkor a HR-részlegnek figyelemmel kell kísérnie, kik hiányoznak legtöbbet a munkahelyről. Ezekkel a dolgozókkal érdemes időnként elbeszélgetni a vezetőnek és törekedni kell arra, hogy megtalálják, valójában mi is áll a hiányzások hátterében. Nem könnyű a munkavállalókat szembesíteni problémájukkal. A dolgozók gyakran tartanak attól okkal vagy ok nélkül, hogy elbocsátják őket munkahelyükről, ha őszintén elmondják, mi az oka a hiányzásnak, bár esetenként ők sem tudják pontosan mi is a problémájuk. Azokon a munkahelyeken, ahol a munkavállaló értékes, ilyenkor elbocsátás helyett segítenek a probléma megoldásában.


ÖSZTÖNÖZZE DOLGOZÓIT

A kiégés megelőzésében nagy szerepe van a munkavállalók motivációjának. Természetesen anyagiakkal lehet a leginkább érdekelté tenni az alkalmazottakat a munka elvégzésében és az erkölcsi elismerést sem lehet mellőzni, valamit az előremenetel biztosítását. Ha a munkavállaló tudja, hogy számára nem biztosított a karrier lehetősége cégénél, akkor előbb-utóbb megreked, nem tud ugyanolyan szinten és lelkesedéssel teljesíteni, mint korábban. Fontos, hogy a vezetők megfelelően honorálják alkalmazottaik teljesítményét és a vállalatnak megfelelő ösztönzési, jutalmazási rendszert vezessenek be. Ugyancsak érdemes rendszeresen visszajelzést adni a munkavállalónak arról, hogy miként teljesít, mennyire elégedettek vele a munkahelyén. A dicséret ritka, a vezetők inkább kritizálnak, hiszen számukra a folyamatos és egyre jobb teljesítmény a természetes, hajlamosak elfeledkezni arról, mennyi energiájába került ez a munkavállalónak.


JAVÍTSON A MUNKAKÖRÜLMÉNYEKEN

A kiégés megelőzésében nagyon fontos a megfelelő munkakörülmények biztosítása. Ez egyaránt jelenti a szükséges munkaeszközök meglétét, az iroda világítását és a megfelelő hőmérsékletet. Ugyanilyen fontos, hogy az egy irodában, légtérben dolgozó munkatársak között harmónia legyen, képesek legyenek egymást inspirálni, minél többet kihozni a másikból. Az alkalmazottak közötti viszonyt érdemes figyelembe venni a munkaállomások kialakításakor, hiszen a nyomott munkahelyi légkör jelentősen visszafogja a teljesítményt. Nagyban hozzájárulhat a munkahelyi hangulat javításához, ha programokat szervez a dolgozóknak, például vacsorát, családi napot, esetleg rendszeres, cégen belüli futball- vagy bowling játszmákat, valamit anyagilag is támogatja alkalmazottai edzéseit.

Adjon változatos feladatokat az alkalmazottainak! Nem árt, ha a hasonló területen dolgozók belekóstolnak egymás munkájába, így szükség esetén helyettesítéssel sem lesz probléma. Legyen lehetősége a munkavállalóknak, hogy bizonyos keretek között maguk válasszák meg, milyen feladatot szeretnének elvégezni és milyen sorrendben. Így alkalmazottja úgy fogja érezni, hogy kontrollálhatja a munkáját.

Hagyja, beszélgetni munkavállalóit miközben dolgoznak. Ha az alkalmazottaknak lehetőségük van arra, hogy büntetlenül beszélgethessenek a munkájuktól független témákról is, az nem fog a feladatok rovására menni, hanem nagyban segít kiégés megelőzésében.

Végül nagyon fontos, hogy a vezető ne várjon el folyamatosan jóval többet az alkalmazottaitól, mint amire mód van.
Természetesen időszakonként szükség lehet arra, hogy a dolgozók átlagon felül teljesítsenek, de ezt nem lehet tőlük állandóan elvárni.


MIBŐL LÁTSZIK, HOGY VALAKI KIÉGETT?

Négy szakaszt különíthetünk el a kiégés folyamatában: az első fázis a lelkesedésé. Ilyenkor a munkavállaló túlazonosul a munkájával, csak az elvégzendő feladatai iránt érdeklődik. Ez főként a kezdőkre jellemző.

A második szakasz a stagnálásé. Az egyén szembesül a realitással, ismét jelentkeznek saját, természetes igényei és beindulnak a szervezet védekező-mechanizmusai. Az, hogy ki miként védekezik a kiégés ellen, függ a stressz mértékétől és a traumát elszenvedő személyiségének érettségétől. A védekező, elhárító mechanizmusok pedig tovább ronthatják a kiégett egyén állapotát. Intő jel a halogatás, ilyenkor csak a munka a fontos, minden más háttérbe szorul – majd holnap felhívom a barátaimat, később intézek el valamit és akkor be tudom fejezni az éppen aktuális feladatomat. Szintén az elhárító mechanizmusok közé tartozik a depresszió, vagyis levert állapotba menekülés a külső nyomás elől. A rosszul értelmezett altruizmus, vagyis önmagunk feladása és önfeláldozás mások igényeinek és céljainak oltárán ugyancsak tovább ront a kiégés folyamatán. A tagadás és a meg nem történté tevés – nekem nincs semmi bajom, velem nem történhet meg –, valamint az omnipotencia – mi lenne veletek nélkülem, én vagyok az, aki mindent meg tud csinálni – és a kiüresedettség érzése – feleslegesen dolgozom, mert nem ér semmit az egész – szintén az elhárító mechanizmusok közé tartoznak.

A harmadik fázishoz köthető az első fizikai tünetek megjelenése és a saját képességek, kompetencia megkérdőjelezése – mi értelme van annak, amit csinálok?

Végül az utolsó szakasz az apátia, amikor egy fenntartó állapot áll be. A munkavállaló csak annyit dolgozik, amennyit muszáj és felerősödik a természetes védekező állapot. Fontos tudni, hogy bármelyik fázisban be lehet avatkozni a kiégés folyamatába, van lehetőség a gyógyulásra.


KIÉGÉS HELYETT HOSSZÚ SZABADSÁG

A kiégés elkerülésére Nyugat-Európában egyre inkább bevett gyakorlat, hogy a munkavállalók igénybe vehetnek egy úgynevezett szabbat évet, amikor munka helyett egy évig szabadságon lehetnek. Szabbatra rendszerint minden hetedik évben van lehetőség, ezalatt lehetőség van pihenésre, utazásra, tanulásra, esetleg egy saját vállalkozás elindítására. Az Amerikai Egyesült Államokban és Franciaországban fizetés ugyan nem jár a hosszú szabadság mellé, ám annak leteltével a munkáltató köteles azonos pozícióba, azonos feltételekkel visszavenni dolgozóját. Svédországban három, legfeljebb 12 hónapos szabadsággal élhetnek a munkavállalók, aminek ideje alatt a munkanélküli segély 85 százalékát folyósítják fizetésként. Dániában pedig a korábbi fizetésük hatvan százalékából gazdálkodhatnak havonta a hosszú szabadságon lévők.

Ugyan hazánkban is ismert a hosszú szabadságolás lehetősége, szinte csak elvétve alkalmazzák a fontos pozícióban lévő, kiégett alkalmazottak megtartására. Azonban nemcsak felső-, hanem középszinten dolgozóknak is érdemes lenne lehetőséget biztosítani a hosszabb ideig tartó szabadságra és az ismételt alkalmazásra.



Haszon Magazin - 2006. december 08.

+36 30 286 2097

H-Szo.: 08-19 között

Gyógyszer-függőség

A Benzo Blogban elérhető tudás (Xanax, Frontin, Rivotril, Seduxen, Helex, Rexetin, stb.) terápiás konzultációink otthoni kiegészítését szolgálják. Dr. Kopácsi László pszichiáter, online pszichiáter, gyógyszer-leszokás specialista (nem gyógyszerpárti, hanem a leszokásban segít):

nyugtató-függőség 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 
altató-függőség 1 2 3 4 5 6 7 8 9
antidepresszánsok 1 2 3 4 5 6
stresszkezelés 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53

Benzodiazepin szedési kérdőív (FONTOS)

Rendelési időpontok

Dr. Kopácsi László pszichiáter: Rendelési időpontok

Óradíj (pszichiátriai rendelő)

16 eFt (2016)
17 eFt (2017)

Benzodiazepinek | BZD-k receptköteles drogok

Gyógyszerfüggőség - benzodiazepin, szorongáscsökkentő, altató, nyugtató

Zombi voltam... mondta az idős, amerikai asszony. A kb. 300 000 amerikai gyógyszerfüggő egyike. Riport a gyógyszerfüggőség áldozatairól az USA-ból, ahol a receptköteles szerfüggőség nem tabu téma. Ahol nem csak néhány "magányos farkas" próbál a benzodiazepin-, altató-, és antidepresszánsfüggés ellen tenni...
 

Stresszevés videó

Dr. Kopácsi László győri pszichiáter YouTube videója

"Minden tőlem telhetőt megteszek az Ön egészsége, gyógyulása érdekében."

Dr. Kopácsi László győri pszichiáter és life coach

  ♦ Emberség, megértés
  ♦ Hozzáértés
  ♦ Biztonságos gyógyszerelés (Legkevesebb Gyógyszer Garancia)

  ♦ Hasznos tanácsok, ajánlások (Benzó Blog, Lelki Útravaló)
  ♦ Négyszemközti konzultációk
  ♦ Kalkulálható konzultációs díj
(paraszolvencia: nincs)

 
STRESSZ DOKTOR Hírlevél
 
Tippek a szakszerű öngyógyításhoz, önfejlesztéshez.
 
Vezetéknév:*
Keresztnév:*
E-mail cím:*

       
NO SPAM! Adataira nagyon vigyázunk. Nevét és e-mail címét soha nem adjuk ki harmadik félnek és soha nem küldünk SPAM-et. Tanácsainkról bármikor, egyetlen klikkel leiratkozhat.
Adatvédelmi nyilvántartási szám: NAIH-74689/2014
 

Ügyvéd partnerünk

dr. Fülöp Dénes ügyvédi iroda
Megállapodást kötöttünk a Dr. Fülöp Dénes ügyvédi irodával.

A Stresszdoktor.hu jogi nyugalmát ezentúl dr. Fülöp Dénes és a http://drfulopdenes.com csapata garantálják. Ők védik szerzői jogainkat, hivatalosan megkeresik azokat, akik trollkodva próbálják aláásni Klienseink bizalmát (troll-kontroll), folyamatosan fejlesztik szerződéseinket és felügyelik adatkezelési és online értékesítési tevékenységünket.

GYŐRI PSZICHIÁTER GYŐR

Minden jog fenntartva
© Copyright 2008-2016
Online Szakvélemény Kft.a GyMS Megyei Ker. és Iparkamara tagja: GY14324549
NAIH-74689/2014

A stresszdoktor.hu független, bulvármentes és optimista szellemiségű, pszichiátriai weboldal. A betegségtudat, a baj, az erkölcsi züllés és a pesszimizmus szenzációhajhász erősítése helyett, a megoldást, a kiutat, a sikert preferálja.

A stresszdoktor.hu oldalain található Információk nem pótolják, hanem kiegészítik a pszichiáter, pszichológus személyes szakmai segítségét. Ezért, ha kérdése támad, forduljon pszichiáterhez, pszichológushoz!

A (benzodiazepin, altató, antidepresszáns, stb.) gyógyszerszedési kockázatokról és a mellékhatásokról, mindig olvassa el a betegtájékoztatót, vagy kérdezze meg kezelőorvosát, gyógyszerészét!

FACEBOOK Lájkoló

Egyetértesz törekvéseimmel? Igen? Hagyj nyomot! "Oszd meg és uralkodj!"
 
      
Weboldalunk süti (cookie) fájlokat használ. Ezeket a fájlokat az Ön gépén tárolja a rendszer. A cookie-k személyek azonosítására, látogatási szokásaik követésére nem alkalmasak, szolgáltatásaink biztosításához szükségesek. Az oldal használatával Ön beleegyezik a cookie-k használatába. További információért kérjük, olvassa el adatvédelmi nyilatkozatunkat
 
WebGalamb