Dr. Kopácsi László pszichiáter & life coach Győr 30 286 20 97

Így védekezzünk az ünnepi stresszevés ellen



ÍGY VÉDEKEZZÜNK AZ ÜNNEPI STRESSZEVÉS ELLEN


Ha valaki egyébként is hajlamos evésbe menekülni az érzelmileg megterhelő periódusokban, jobb, ha tudatosan készül a karácsonyi időszakra.

A karácsony a nagy családi összejövetelek időszaka, amelyet - jó esetben - a várakozás izgalma, az együtt töltött idő öröme és az önfeledt ünneplés, rosszabb esetben számos konfliktus jellemez. Nem szabad megfeledkezni azokról sem, akiknek az ünnep a szomorúság és a magány érzésével telik, eszükbe juttatva szeretteik elvesztését. Az ünnepi időszakban számos stresszhelyzettel kell szembenézni, az emlékek okozta feszültségtől a "tökéletes karácsony" előállítása érdekében tett - gyakran túlpörgetett - erőfeszítésekig: ezekben a szituációkban sokan választják az evést a problémák elrejtése vagy látszólagos megoldása érdekében.

Érzelmi evésről vagy stresszevésről akkor beszélünk, amikor valaki nem azért eszik, mert éhes, hanem mert az evés örömet és megnyugvást jelent a háborgó érzelmeknek. A megterhelő lelki helyzetekben az evés elterelheti a gondolatokat és hamar jó közérzetet biztosít - kiváltképp, ha kedvenc ételeink sorakoznak az asztalon. Aki "békeidőben" is hajlamos érzelmi evésre, tudatosan készüljön az ünnepekre - áll a New York-i Elhízáskutató Intézet ajánlásában.


Emlékek a töltött káposzta mögött


A szakemberek szerint probléma, hogy a megszokott ünnepi menü általában évente csak egyszer, karácsonykor kerül az asztalra, ráadásul gyakran évek, vagy akár évtizedek óta változatlan formában. A megszokott, hagyományos ételsor olyan kellemes gyermek- vagy fiatalkori emlékeket idézhet fel, amelyek visszahozására a halászlé, a rántott hal, a töltött káposzta vagy a bejgli tűnik az egyetlen megoldásnak, a nosztalgia pedig könnyen válik a negatívként érzékelt jelen ellenpontjává. Segíthet, ha az általunk kedvelt, az ünnephez kötődő ételeket az év más napjain is fogyasztjuk: így nem fogunk bepánikolni, hogy újabb évet kell várni a bejglire.


Önvizsgálat


Mielőtt bármit gondolkodás nélkül magunkba tömnénk, tartsunk önvizsgálatot - javasolják a pszichológusok. Gondoljuk át, hogy valóban éhesek vagyunk-e, vagy csak stresszt próbálunk evés útján levezetni. Értékeljük az éhséget egy képzeletbeli skálán, mérlegeljük a legutóbbi étkezés óta eltelt időt, az akkor elfogyasztott étel mennyiségét. Ha mégis a stresszevésnél kötünk ki, lényeges, hogy ne hibáztassuk magunkat, bocsássuk meg magunknak a ballépést.
 
A stresszevés leküzdésében szintén segítséget nyújthat, ha nemcsak magunkkal, de családtagjainkkal szemben is elnézőek vagyunk. Ne hánytorgassuk fel a múltat, lehetőleg kerüljük a konfliktusokat és ne feledjük: az ünnepeket a jelenben töltjük, nem pedig az elmúlt évek-évtizedek emlékeivel, így családtagjaink felé se a múltbéli sérelmekkel forduljunk, hanem igyekezzük élvezni az együtt töltött időt.



origo.hu - 2012.12.18.

+36 30 286 2097
A jobb egészségértésért

PSZICHIÁTRIAI RENDELÉSEK
(2017)

Győri rendelés (17 eFt/óra)
Budapesti rendelés (VIP)
Skype rendelés

Bejelentkezés kontrollra
30 286 2097

Boldog Karácsonyt!

Szavazzon!

Milyen pszichiátriai szerről szeretne leszokni?
Senkit sem biztatok gyógyszer elhagyásra! Ám, kötelességem segíteni azokat, akiket a nem megfelelő gyógyszerelési gyakorlat, ill. a kellő tájékoztatás hiánya tett gyógyszerfüggővé. Szóval: miről szeretne leszokni?
Altatóról
41 szavazat (12%)
Szorongásoldóról
187 szavazat (56%)
Antidepresszánsról
106 szavazat (32%)
334 szavazat összesen

Benzodiazepin szedési kérdőív (FONTOS)

 
STRESSZ DOKTOR Hírlevél
 
Tippek a szakszerű öngyógyításhoz, önfejlesztéshez.
 
Vezetéknév:*
Keresztnév:*
E-mail cím:*

       
NO SPAM! Adataira nagyon vigyázunk. Nevét és e-mail címét soha nem adjuk ki harmadik félnek és soha nem küldünk SPAM-et. Tanácsainkról bármikor, egyetlen klikkel leiratkozhat.
Adatvédelmi nyilvántartási szám: NAIH-74689/2014
 

Lelki Útravaló Dr. Kopácsi Lászlótól

Az emberekből legtöbbször nem is az erő hiányzik, hanem a hit saját erejükben.

Lelki Útravaló: ajándékul küldje el linkjét Barátainak, ismerőseinek!

W3.stresszdoktor.hu

A stresszdoktor.hu pszichiátriai ismeret-megosztó oldal.
A stresszdoktor.hu írásai tájékoztató jellegűek.
A stresszdoktor.hu nem online pszichiátriai tanácsadás.
Köszönöm, hogy helyén kezeli írásaim! - Kopácsi dr.

GYŐRI PSZICHIÁTER GYŐR

Minden jog fenntartva - Online Szakvélemény Kft.
© Copyright 2008 - 2017

A stresszdoktor.hu független, bulvármentes és optimista szellemiségű, pszichiátriai weboldal. A betegségtudat, a baj, az erkölcsi züllés és a pesszimizmus szenzációhajhász erősítése helyett, a megoldást, a kiutat, a sikert és a gyógyulást preferálja.
Céljai:
1. ismeretterjesztés, tévhitoszlatás és betegedukáció.
2. a pszichiátriai gyógyszerek által okozott gyógyszerfüggőségek (nyugtató-függőség, altató-függőség, antidepresszáns-függőség) megelőzése és otthoni kezelésének elősegítése.
3. a hatékony önsegítés támogatása.

A stresszdoktor.hu oldalain olvasható Információk nem pótolják az orvosi vizsgálatot. Csupán kiegészíthetik a pszichiáter, klinikai szakpszichológus szakértelmét és személyes segítségét. Amennyiben kérdése volna, forduljon pszichiáterhez, klinikai szakpszichológushoz!

A pszichiátriai gyógyszerek (benzodiazepin feszültségoldók és altatók, Z-szerek, antidepresszánsok, stb.) szedése előtt mindig olvassa el a betegtájékoztatót, vagy kérdezze meg kezelőorvosát, gyógyszerészét!

FACEBOOK Lájkoló

Egyetértesz törekvéseimmel? Igen? Hagyj nyomot! "Oszd meg és uralkodj!"
 
      
Weboldalunk süti (cookie) fájlokat használ. Ezeket a fájlokat az Ön gépén tárolja a rendszer. A cookie-k személyek azonosítására, látogatási szokásaik követésére nem alkalmasak, szolgáltatásaink biztosításához szükségesek. Az oldal használatával Ön beleegyezik a cookie-k használatába. További információért kérjük, olvassa el adatvédelmi nyilatkozatunkat
 
WebGalamb