Dr. Kopácsi László pszichiáter & life coach Győr 30 286 20 97

Stresszhelyzetek és megoldásuk



STRESSZHELYZETEK ÉS MEGOLDÁSUK

Stresszhelyzetek és megoldásuk - Dr. Kopácsi László pszichiáter Győr - stresszhelyzetek, stresszkezelés, stressz, distressz, stresszoldó, győri pszichiáter, depresszió, pánik, alvászavar, pszichológus

Sokszor tapasztaljuk, ha egy kiemelten fontos feladatot kell elvégeznünk, feszültség alatt vagyunk mindaddig, amíg a feladatot meg nem oldjuk. De ugyanígy nyomás alatt érezzük magunkat, csak az érzés nem pozitív, hanem negatív, ha munkahelyünkön egyre nagyobb és nagyobb terhet raknak ránk, mi pedig igyekszünk ennek még mindig és még mindig megfelelni. Vagy hirtelen tragédia okoz szinte feldolgozhatatlannak tűnő emóciókat, érzéseket bennünk.

A múlt század első felében Selye János nevéhez fűződik a ma már mindennapos kifejezésként használt stressz felfedezése. A stressz természetéről, a stresszhelyzetek megoldásáról kérdeztük dr. Pándy Mária pszichológust:


1. HOGYAN DEFINIÁLHATÓ A STRESSZHELYZET, MI A STRESSZ?

A stressz tág fogalom, a kellemes élményeket is magában foglalja, így az örömöt, a beteljesülést és az önkifejezést, de a hirtelen bekövetkező kedvezőtlen változás, vagy akár tartósan negatív élethelyzetek megélése is stressz. Selye János az 1930-as években a prágai egyetemen végzett kutatásai alapján kimutatta, hogy betegséget nemcsak kórokozók, hanem érzelmek is okozhatnak.

„A katona, aki sebet kapott a harcban, a katonafiáért aggódó anya, a játékos, aki a lóverseny futamára mered, sőt a ló és a zsoké is, mind-mind a stressz állapotában vannak” - írja Selye.

Orvosi megfogalmazásban: a stressz az élettel járó elhasználódási folyamatok egysége.

Aki megérezte már, hogy mindaz, amit tesz - s az is, amit mások tesznek vele - bizonyos fokig kimeríti és igénybe veszi, az körvonalaiban már látja, mit nevezünk stressznek.

A stressz szó jelentése: nyomás, feszültség, szorult helyzet, igénybevétel, kényszer.


2. MI A HORMONOK SZEREPE A STRESSZBEN?

A törzsfejlődése során az ember számára alapvető fontosságú volt, hogy a veszélyhelyzeteket a lehető leghamarabb felismerje, dönteni tudjon a menekülés, illetve a harc kérdéséről. Ebben az adrenalin nevű hormon segíti az emberi szervezetet, amely a szervek működését a küzdésre, illetve a menekülésre összpontosítja.


3. BESZÉLHETÜNK-E STRESSZMENTES ÉLETRŐL, STRESSZMENTES ÁLLAPOTRÓL?

A stressz hozzátartozik az életünkhöz, ügyes-bajos dolgaink természetes velejárója. A közfelfogással szemben a stresszt nem kell - és nem is lehet - elkerülni. A stressz az élet sava-borsa. Mivel mindenfajta tevékenység stresszel jár, ennek nagy részét úgy kerülhetnénk el, ha sohasem csinálnánk semmit. A kényszerű nyugalomba vonulás vagy a magánzárka állandó tétlensége nem csábító életmód. A stresszmentes állapot a halál. A stressznek bizonyos tekintetben határozott gyógyhatása is van, például sportolás közben. A stressz a szervezet természetes védekező mechanizmusait is képes beindítani, például hirtelen támadás esetén felfokozódnak az életfunkciók. Bizonyos adag stressz még fiatalító erővel is bír.

Selye János distressznek nevezte el a káros stresszt. Ez az a fajta stressz, amivel nehezen tudunk megbirkózni, ami valamennyire elhasznál, ami után regenerálódnunk kell. A káros stresszhatásnak fáradtság, ingerlékenység, betegség a tünetei.


4. MI A STRESSZ EREDENDŐ OKA?

A stressz oka az a tény, hogy egyedül a jó vagy a rossz változás az állandó az életben. Minden változás megköveteli, hogy alkalmazkodjunk az új helyzethez, személyhez, vagy tárgyhoz. Testben és lélekben egyaránt gyors alkalmazkodó készségre van szükségünk. Ha nem tudunk olajozottan, könnyedén alkalmazkodni, stresszhelyzetet teremtünk.


5. HOGYAN REAGÁL AZ EMBER A STRESSZRE?

A szervezet mindig összességében, globálisan válaszol a külső behatásokra, mondhatnánk a stresszekre. Ezek mindig egyidőben s nagyrészt egymásra is hatva határozzák meg az egyéni választ.

Az első csoport a fiziológiai válasz, ami összetett fizikai és kémiai folyamat eredménye,
a második az affektív válasz, mely érzésekből, érzelmekből és hangulati elemekből táplálkozik,
a harmadik az értelmi válasz, mely mögött az információk elraktározása ill. feldolgozása, az érzékelés és a képalkotás áll, míg
a negyedik választípus a viselkedésre vonatkozik: menekülés, küzdelem, stb. Valódi stresszhelyzet átélése kapcsán juthatunk olyan önismereti információkhoz, amikor megtudhatjuk, hogy hogyan is viselkedünk „éles” helyzetekben.


6. TUDNÁL KONKRÉT PÉLDÁKAT MONDANI?

Az ember hajlamos mindenféle jót képzelni magáról, hogy higgadt és nyugodt tud maradni, majd akkor is képes logikusan gondolkozni, ha hirtelen kell valamilyen okból cselekednie. A tények azonban sokszor elkeserítőek. Elég a pánik kialakulására gondolnunk, amikor 1-2 fejvesztetten menekülő ember képes tömegeket magával ragadni.

Mindenki tud saját maga is példát mondani. Gondolkozzunk el, hátha voltak az életben olyan emlékezetes pillanatok, amikor valódi nagy megrázkódtatásban volt részünk, valami nem várt negatív esemény következett be, hogy viselkedtünk? Szinte megbénultunk a meglepetéstől, alig jutott eszünkbe valami épkézláb gondolat, vagy csak mellékes, lényegtelen gondolatokat hittünk nagyon fontosaknak, esetleg önmagunktól nem is várt lélekjelenlét lett úrrá rajtunk, netán alkotó ötleteink támadtak, hirtelen „vezetőkké” váltunk és más embereket is képesek voltunk irányítani? Ennél egyszerűbb példa a vizsgadrukk hatása. Van akit lebénít, még azt is elfelejti, amit addig tudott, van akinek szárnyakat ad, és nagyszerűen improvizál a vizsgán. A válasz egyénenként más és más.

Manapság teljesítménykényszer uralkodik az embereken. Állandóan elfoglaltak vagyunk, rohanunk. A káros stressz felgyülemlik és túlterhelés következik be. Tüskéssé, idegessé válunk. Ha túllépünk teljesítőképességünk határán, kimerülünk. Van, akit csak egy testi reakció, egy betegség képes megállítani.


7. MIT TEHETÜNK A DISTRESSZ MEGELŐZÉSÉRE, ILL. ÁTVÉSZELÉSÉNEK ELŐSEGÍTÉSE ÉRDEKÉBEN?

Mivel a légzés fölötti ellenőrzés segít megelőzni a pánikot, javítja a gondolkozás esélyét is. Tanuljuk meg a hasi légzést! Naponta többször gyakoroljuk légzésszámunk csökkentését, vegyünk mély levegőket, és tapasztaljuk, hogy megnyugszunk ezáltal.

Tudatosítsuk magunkban, hogy vannak helyzetek, amelyek ugyan nagyon idegesítőek, de nem tudunk változtatni rajtuk, ezért kár az idegeinket rongálni. Erre egy egyszerű példa a forgalmi dugó esete. Hiába idegeskedünk, semmivel se jutunk előbbre, mintha rádióznánk, vagy gondolatainkat rendezgetnénk. Aki már képes odáig eljutni, hogy felismeri, melyek azok a helyzetek, amiken nemigen tud változtatni, de mégis idegesítik, és ilyen esetekben uralkodni képes magán, már sokat tett a káros stresszek elkerülésére. Természetesen nem elég akaraterővel uralkodni magunkon, mert akkor csak lenyeljük a feszültséget és gyomorfekély lesz a vége, hanem ki kell alakítanunk saját hozzáállásunkat, a számunkra legmegfelelőbb viselkedéstechnikát.

A napi igénybevétel után jót tesz a relaxáció, a meditáció, bármilyen sport, a táncterápia. Ki-ki azt választja, ami jobban elérhető számára. Mindenképpen helytelen és önmagunk kizsigereléséhez vezet, ha szervezetünk fáradtságjelzése esetén nem pihenünk, hanem valamilyen doppingszerhez folyamodunk (kávé, alkohol, cigaretta), esetleg nyugtatókat kezdünk el szedni. Ezek csak elnyomják a szervezet jelzéseit, de nem akadályozzák meg annak kimerülését.


8. HOGYAN OLDHATÓAK MEG AZOK A PROBLÉMÁK, PROBLÉMASOROZATOK, AMELYEKET A NEGATÍV STRESSZHELYZETEK JELENTENEK AZ EMBER ÉLETÉBEN?

Ha a követelmények meghaladják az egyén képességeit, ha munkahelyi konfliktusok mellé még családi problémák is társulnak, akkor egyre súlyosabb a helyzet. Ilyenkor legjobb, ha elmegyünk valahova pihenni, kikapcsolódni, összeszedni magunkat.

A sikeres emberek nyugodtak, ésszerű döntéseket hoznak, és nem hajszolják a munkát. Ők többet meg tudnak valósítani terveikből és egészségesek maradnak. A nagy kérdés, mit tekintünk sikernek? Azt semmiképpen se tekinthetjük annak, ha egy családfő éjt nappallá téve, egészségét is feláldozva megteremti családjának a napjainkban elérhető legmagasabb luxust, majd belerokkan.


9. MIT TEGYÜNK, HA EGYÉNI STRATÉGIÁNK CSŐDÖT MOND?

Ilyenkor szakemberekhez kell fordulni. A stresszoldó tréningeken korszerű és hatékony stresszkezelő technikákat, magasabb minőségű életvezetéssel kapcsolatos egészségügyi (életmód, táplálkozási stb.) ismereteket is elsajátíthatnak a résztvevők.


10. VÉGÜL MIT TANÁCSOLSZ A MYPIN OLVASÓINAK?

Selye Jánost idézve: „Harcolj mindig, ha a cél nemes, de ne állj ellen, ha nem érdemes”



mypin.hu

+36 30 286 2097

H-Szo.: 08-19 között

Gyógyszer-függőség

A Benzo Blogban elérhető tudás (Xanax, Frontin, Rivotril, Seduxen, Helex, Rexetin, stb.) terápiás konzultációink otthoni kiegészítését szolgálják. Dr. Kopácsi László pszichiáter, online pszichiáter, gyógyszer-leszokás specialista (nem gyógyszerpárti, hanem a leszokásban segít):

nyugtató-függőség 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 
altató-függőség 1 2 3 4 5 6 7 8 9
antidepresszánsok 1 2 3 4 5 6
stresszkezelés 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53

Benzodiazepin szedési kérdőív (FONTOS)

Rendelési időpontok

Dr. Kopácsi László pszichiáter: Rendelési időpontok

Óradíj (pszichiátriai rendelő)

16 eFt (2016)
17 eFt (2017)

Benzodiazepinek | BZD-k receptköteles drogok

Gyógyszerfüggőség - benzodiazepin, szorongáscsökkentő, altató, nyugtató

Zombi voltam... mondta az idős, amerikai asszony. A kb. 300 000 amerikai gyógyszerfüggő egyike. Riport a gyógyszerfüggőség áldozatairól az USA-ból, ahol a receptköteles szerfüggőség nem tabu téma. Ahol nem csak néhány "magányos farkas" próbál a benzodiazepin-, altató-, és antidepresszánsfüggés ellen tenni...
 

Stresszevés videó

Dr. Kopácsi László győri pszichiáter YouTube videója

"Minden tőlem telhetőt megteszek az Ön egészsége, gyógyulása érdekében."

Dr. Kopácsi László győri pszichiáter és life coach

  ♦ Emberség, megértés
  ♦ Hozzáértés
  ♦ Biztonságos gyógyszerelés (Legkevesebb Gyógyszer Garancia)

  ♦ Hasznos tanácsok, ajánlások (Benzó Blog, Lelki Útravaló)
  ♦ Négyszemközti konzultációk
  ♦ Kalkulálható konzultációs díj
(paraszolvencia: nincs)

 
STRESSZ DOKTOR Hírlevél
 
Tippek a szakszerű öngyógyításhoz, önfejlesztéshez.
 
Vezetéknév:*
Keresztnév:*
E-mail cím:*

       
NO SPAM! Adataira nagyon vigyázunk. Nevét és e-mail címét soha nem adjuk ki harmadik félnek és soha nem küldünk SPAM-et. Tanácsainkról bármikor, egyetlen klikkel leiratkozhat.
Adatvédelmi nyilvántartási szám: NAIH-74689/2014
 

Ügyvéd partnerünk

dr. Fülöp Dénes ügyvédi iroda
Megállapodást kötöttünk a Dr. Fülöp Dénes ügyvédi irodával.

A Stresszdoktor.hu jogi nyugalmát ezentúl dr. Fülöp Dénes és a http://drfulopdenes.com csapata garantálják. Ők védik szerzői jogainkat, hivatalosan megkeresik azokat, akik trollkodva próbálják aláásni Klienseink bizalmát (troll-kontroll), folyamatosan fejlesztik szerződéseinket és felügyelik adatkezelési és online értékesítési tevékenységünket.

GYŐRI PSZICHIÁTER GYŐR

Minden jog fenntartva
© Copyright 2008-2016
Online Szakvélemény Kft.a GyMS Megyei Ker. és Iparkamara tagja: GY14324549
NAIH-74689/2014

A stresszdoktor.hu független, bulvármentes és optimista szellemiségű, pszichiátriai weboldal. A betegségtudat, a baj, az erkölcsi züllés és a pesszimizmus szenzációhajhász erősítése helyett, a megoldást, a kiutat, a sikert preferálja.

A stresszdoktor.hu oldalain található Információk nem pótolják, hanem kiegészítik a pszichiáter, pszichológus személyes szakmai segítségét. Ezért, ha kérdése támad, forduljon pszichiáterhez, pszichológushoz!

A (benzodiazepin, altató, antidepresszáns, stb.) gyógyszerszedési kockázatokról és a mellékhatásokról, mindig olvassa el a betegtájékoztatót, vagy kérdezze meg kezelőorvosát, gyógyszerészét!

FACEBOOK Lájkoló

Egyetértesz törekvéseimmel? Igen? Hagyj nyomot! "Oszd meg és uralkodj!"
 
      
Weboldalunk süti (cookie) fájlokat használ. Ezeket a fájlokat az Ön gépén tárolja a rendszer. A cookie-k személyek azonosítására, látogatási szokásaik követésére nem alkalmasak, szolgáltatásaink biztosításához szükségesek. Az oldal használatával Ön beleegyezik a cookie-k használatába. További információért kérjük, olvassa el adatvédelmi nyilatkozatunkat
 
WebGalamb