Dr. Kopácsi László pszichiáter & life coach Győr 30 286 20 97

5 rejtett stresszforrás a hétköznapokban


5 rejtett stresszforrás a hétköznapokban Rengeteget hallunk mostanában arról, hogy milyen romboló tud lenni a kezeletlen stressz, amely a munkahelyünkön, vagy éppen személyes kapcsolatainkban ér minket. Tény, ami tény, egy túlzott nyomást kifejtő, stresszorokkal zsúfolt munkahely, vagy egy rosszul működő házasság, egy konfliktusokkal terhelt együttélés vagy harmóniahiányos együtt járás, akár krónikus stressz betegségeket is okozhat.

De mi a helyzet a kevésbé nyilvánvaló stresszforrásokkal? Ha ezekre a kevésbé erős, ugyanakkor sokkal hosszabb időn át ható kellemetlenségekre érzékenyek vagyunk, bizony ezektől is létrejöhetnek pszichoszomatikus betegségeink, olyanok, amelyeket egy picivel nehezebb kibogozni: gyulladásos bélbetegségek (IBS, colitis ulcerosa, Chron-betegség), gyomor-, és nyombélfekély, allergiák, lumbágó, magasvérnyomás betegség, autoimmun betegségek, fejfájások (tenziós fejfájás, migrén), pszoriázis, olyan fájdalmak (panaszok), amiknek a szomatikus hátterét nem találja semmilyen eszközös vizsgálat. Gyakran találkozom ilyenekkel...
 

1. Tökéletesség-"mánia"


Ha valaki mindent, amihez csak nyúl tökéletesen szeretne megcsinálni, semmilyen hibázási lehetőséget, vagy színvonalbeli hullámzást nem enged meg magának, óriási terheket rak magára feleslegesen. Az ember nem mindig tud ugyanúgy koncentrálni, változik az érzelmi és tudati állapota is, nem élvez egyformán minden tevékenységet, és bizony sokszor van, hogy valami helyett, valami egészen mással töltené az idejét.
 
Emberek vagyunk, vágyakkal, érdeklődésekkel, egyéni lelki mintázatokkal, engedjük meg magunknak azt, hogy ma ilyenek legyünk, holnap pedig olyanok. Higgyük el: törekedni épp elég, nem kell mindennek tökéletesnek lennie, utólag pedig teljesen fölösleges rágódni, ha valami nem úgy sült el, ahogy szerettük volna. Ha nagyon szükséges, amúgy is szinte mindig lehet korrigálni, újrázni.
 

"Sajna, én sem vagyok tökéletes! Ma is elfelejtettem hibázni..."
 

2. Közlekedés/tömeg/zsúfoltság


Az embernek valahogy be kell jutnia a munkahelyére. Aztán este haza. Elmenni, vásárolni, aztán haza. Akár autóval, akár tömegközlekedéssel vág neki, mindenhol rengeteg stresszforrás éri: belenyomakodnak személyes szférájába, nincs elég levegő, de orrfacsaró büdös az van, tülkölős kakaskodás a városi "szemétdombbon". Lökdösik, elévágnak, rádudálnak, nem engedik sávot váltani a jónépet. A legrosszabb helyen, s időben lerobban az autó, megbüntet a rendőr... - "több is van még, mondjam még?"
 
Legtöbben úgy gondolunk a közlekedésre, mint egy szükséges rosszra, amely előfeltétele annak, hogy dolgozhassunk, intézhessük az ügyeinket. Ritkán panaszkodunk, legfeljebb akkor, ha valami tényleg nagyon feldúl, de ha megfigyeljük magunkat, rájövünk, hogy bizony napi szinten óriási stresszforrás számunkra részt venni a közlekedésben.

 

3. Időhiány/időzavar/ a minőségi idő hiánya

 
A mai világban az ember állandóan rohan. Még a feléig se jutott el valaminek, amikor már rég a másik valamit kellene csinálni, és még bőven az egyik helyen van, amikor már máshol kellene lennie.
 
Az állandó rohanás hajszoltság-érzést alakít ki az emberben, a stresszes kapkodás pedig drasztikusan csökkenti a munkája színvonalát. Ha emiatt elmarasztalást kap, az csak tetézi a benne dúló rossz érzéseket, miközben meg van győződve arról, hogy mindent erején felül megtesz a munkahelyéért/családjáért.

Próbáljunk megérkezni a jelenbe, és arra koncentrálni, amivel éppen foglalkozunk. Ez nem csak azt akadályozza meg, hogy elfecséreljük az energiánkat, hanem magasabb színvonalra emeli a kezünkből kiadott munkát és még jó érzésekkel is meglep.

 

4. Zaj/fényszennyezés 


Ahogy terjed az ember alkotta mesterséges környezet, úgy lesz egyre több az éjjel bevilágított terület is a környezetünkben. A városokban is egyre több és erősebb fényeket használunk: reklámok és plakátvilágítások, hangulat- és dekorációs lámpák, közlekedési lámpák, jelzőfények, reflektorok, éjszakai lámpák, boltfeliratok árasztják el az utcákat, és az utcai lámpák fényével együtt az otthonainkat.
 
Nincs ez máshogy a zajjal sem: egyre több autó, egyre nagyobb motorokkal, egyre nagyobb hanggal, robogók és motorok, munkagépek, riasztók, dudák és tolatásjelző hangok, innen-onnan kiszűrődő zenék kúsznak be a fülünkön, bárhova betérünk, valami szól a hangszórókból.
 
Megnyugtatunk mindenkit: óriási terhelés ez a szervezetünknek, senki se csodálkozzon rajta, hogy fáradttá és ingerlékennyé tesz. A hatalmas fényszennyezés felborítja a biológiai óránkat és a zajjal kart karba öltve megzavarja az éjszakai pihenésünket is.

 

5. A figyelem megosztása/állandó kizökkenés 


A legtöbb embertől manapság multifunkcionalitást vár el az élet, és ez nem csak arról szól, hogy több mindenhez kell érteni, hanem arról még inkább, hogy több mindent kell tudni párhuzamosan csinálni, gyakorlatilag reggeltől estig. Gyerekreggeliztetés közben öltözni, majd öltözködés közben telefonálni, vásárlás közben dolgozni, munka közben más feladatkörben elmélyülni stb.

Erre a jelenségre még egy lapáttal rátett először a mobiltelefonok, majd az okostelefonok megjelenése, amelyek segítségével bárhol, bármikor, bármivel megtalálhatóak lettünk. Mindenki bosszús, ha valamilyen tevékenység közben megzavarják, majd idővel hozzászokik, és nem is gondolja, hogy a megszokás ellenére mekkora stresszforrás ez számára, hiszen az idegrendszerünk úgy van kialakítva, hogy egyszerre leginkább egy dologgal foglalkozzunk.



Amennyiben fontosnak tartja ezeket az ismereteket, ossza meg a Benzo blogot rokonaival, barátaival és ismerőseivel. Vigyázzon rájuk is!



Nevess többet, szeress jobban, tanulj még...


Dr. Kopácsi László
győri pszichiáter | life coach | blogger
gyógyszer-leszokás specialista
Benzo Blog elindítója és szerzője
Facebook



Kérem, ne feledje el kitölteni a Benzodiazepin szedési kérdőívet!



Facebook - Google - Kérem, jelezze hogy tetszett! Kérem, Facebook like - kicsi jelezze, hogy tetszett!

 Hozzászólások
Hozzászólás szövege
Ellenőrző kód

+36 30 286 2097
A jobb egészségértésért

PSZICHIÁTRIAI RENDELÉSEK
(2018)

Győri rendelés (18 eFt/óra)
Budapesti rendelés (VIP)
Skype rendelés

Bejelentkezés kontrollra
30 286 2097

(Ne emailben!)

Szavazzon!

Milyen pszichiátriai szerről szeretne leszokni?
Senkit sem biztatok gyógyszer elhagyásra! Ám, kötelességem segíteni azokat, akiket a nem megfelelő gyógyszerelési gyakorlat, ill. a kellő tájékoztatás hiánya tett gyógyszerfüggővé. Szóval: miről szeretne leszokni?
Altatóról
77 szavazat (13%)
Szorongásoldóról
339 szavazat (56%)
Antidepresszánsról
190 szavazat (31%)
606 szavazat összesen

Benzodiazepin szedési kérdőív (FONTOS)

 
STRESSZ DOKTOR Hírlevél
 
Tippek a szakszerű öngyógyításhoz, önfejlesztéshez.
 
Vezetéknév:*
Keresztnév:*
E-mail cím:*

       
NO SPAM! Adataira nagyon vigyázunk. Nevét és e-mail címét soha nem adjuk ki harmadik félnek és soha nem küldünk SPAM-et. Tanácsainkról bármikor, egyetlen klikkel leiratkozhat.
Adatvédelmi nyilvántartási szám: NAIH-74689/2014
 

Lelki Útravaló Dr. Kopácsi Lászlótól

W3.stresszdoktor.hu

A stresszdoktor.hu pszichiátriai ismeret-megosztó oldal.
A stresszdoktor.hu írásai tájékoztató jellegűek.
A stresszdoktor.hu nem online pszichiátriai tanácsadás.
Köszönöm, hogy helyén kezeli írásaim! - Kopácsi dr.

GYŐRI PSZICHIÁTER GYŐR

Minden jog fenntartva - Online Szakvélemény Kft.
© Copyright 2008 - 2018

A stresszdoktor.hu független, bulvármentes és optimista szellemiségű, pszichiátriai weboldal. A betegségtudat, a baj, az erkölcsi züllés és a pesszimizmus szenzációhajhász erősítése helyett, a megoldást, a kiutat, a sikert és a gyógyulást preferálja.
Céljai:
1. ismeretterjesztés, tévhitoszlatás és betegedukáció.
2. a pszichiátriai gyógyszerek által okozott gyógyszerfüggőségek (nyugtató-függőség, altató-függőség, antidepresszáns-függőség) megelőzése és otthoni kezelésének elősegítése.
3. a hatékony önsegítés támogatása.

A stresszdoktor.hu oldalain olvasható Információk nem pótolják az orvosi vizsgálatot. Csupán kiegészíthetik a pszichiáter, klinikai szakpszichológus szakértelmét és személyes segítségét. Amennyiben kérdése volna, forduljon pszichiáterhez, klinikai szakpszichológushoz!

A pszichiátriai gyógyszerek (benzodiazepin feszültségoldók és altatók, Z-szerek, antidepresszánsok, stb.) szedése előtt mindig olvassa el a betegtájékoztatót, vagy kérdezze meg kezelőorvosát, gyógyszerészét!

FACEBOOK Lájkoló

Egyetértesz törekvéseimmel? Igen? Hagyj nyomot! "Oszd meg és uralkodj!"
 
      
Weboldalunk süti (cookie) fájlokat használ. Ezeket a fájlokat az Ön gépén tárolja a rendszer. A cookie-k személyek azonosítására, látogatási szokásaik követésére nem alkalmasak, szolgáltatásaink biztosításához szükségesek. Az oldal használatával Ön beleegyezik a cookie-k használatába. További információért kérjük, olvassa el adatvédelmi nyilatkozatunkat
 
WebGalamb