Dr. Kopácsi László pszichiáter & life coach Győr 30 286 20 97

Sikeresség pszichotechnikái


Sikeresség pszichotechnikái Mindennapi tapasztalat, hogy sokszor nem is olyan könnyű célba érni.

Kitűzünk egy célt, aztán valami miatt csak elodázzuk, halogatjuk, mégsem merünk belekezdeni. Görcsösen várjuk a legjobb pillanatot. Holott mindannyian tudjuk, hogy a félig kész ezerszer jobb az el nem készült tökéletesnél.

Vagy türelmetlenségünk miatt, idő előtt ellobban a lelkesedés szalmalángja. Máskor meg az első sikertelenség rettent vissza bennünket az újrakezdéstől.

Léteznek a sikerességnek pszichotechnikái? Ennek gondolunk utána a Benzo blogban...


 

A SIKERES TÖREKVÉSEK TITKAI

A TEXASI EGYETEM STRESSZ ANIMÁCIÓJA

Az animációban hallható eredeti angol szöveget lefordítottuk és kiegészítésekkel láttam el

 

Célba érés egészségesen


Az animációban látható szöveg magyarázata (nem csak szószerinti fordítása):
 
Set Realistic Goals: Reális célok kitűzése
Enjoy the process as well as the outcome: A célba érés folyamatának és végeredményének öröme
Bounce back from disappointment or "failure": Talpra állás, újrakezdés csalódás, vagy céltévesztés esetén
Accept and use helpful criticism: A siker érdekében a visszajelzések mellre szívása (sértőnek minősítése) helyett, azok elfogadása és felhasználása az újbóli próbálkozásnál
Tolerate ambiguity and seek balance: Bizonytalanság tűrés és egyensúlyra törekvés

 

Törekedjünk sikeresen (egészséges igyekezet)

Az igyekezet siker-spirálja segít megelőzni azokat a stresszelő hibákat, melyeket akkor követünk el, amikor a kiválóság, vagy éppen az elegendően jó helyett, az elérhetetlen tökéletességre próbálunk törekedni és még azelőtt megszakítja a perfekcionizmus ördögi körét, mielőtt elkezdődhetne.

Az egészséges igyekezet siker-spirálja a reális célok - pontosabban az igazán komolyan vehető SMART célok - kitűzésével kezdődik, melyek figyelembe veszik az éppen aktuális belső (pszichés) és külső szituációt. Enélkül lehetetlen a folyamatos fejlődés.

Egy korábban említett példához visszatérve, ha valaki humán beállítottságú, minden matek vizsgáján hármast kapott és van néhány igazán fontos humán tantárgya, amin mindenképpen jobban szeretne teljesíteni, őt  tökéletességre törekvése (perfekcionizmus, maximalizmus) mérlegelés nélkül arra sarkallhatja, hogy mindenből ötös legyen. Feleslegesen sok belső erőforrást használ el. Stresszes lsz. Szétforgácsolja erejét...

Egészséges igyekezettel viszont rangsorolni kezd és célkitűzéskor sikerei érdekében fókuszálni fog a legfontosabbakra. Tehát ez is egy gyógyszer nélküli stresszkezelési módszer! Mint tudja, "elgurulhat a gyógyszere, ha van helyette módszere." (KL)

Egy perfekcionistán viselkedő, fekete-fehéren gondolkodó szemszögéből a "nem-ötös" olyannak tűnik, olyan belső értelmezést kap, mely sikeresen módosítható (!), mintha így örökké második lenne. Azt hiszi, ha alacsonyabbra teszi a mércét, akkor soha nem lesz sikeres. A perfekcionista, voluntarista gondolkodásban ott a hiba, hogy nem számol az akarattól, tehetségtől független, külső törvényszerűségekkel (pl. a versenytársakkal) a célkitűzéskor.

Voluntarizmus: idealista pszichológiai (filozófiai: Arthur Schopenhauer) irányzat, neve a latin voluntas, „akarat” szóból képződött. Lényege az akarat elsődlegességének elve, ami szerint a tudattól független törvényszerűségek, nem léteznek, vagy azokkal nem kell számolni, mert az erős akarat minden felett győzedelmeskedik.

Olyan közkeletű szamárságok tartoznak ide, mint a:

"Nincs lehetetlen, csak tehetetlen."
"Az akarat mindent legyőz."

A "magányos hős" mítosza is a voluntarizmushoz kapcsolódik (magányos cowboy, "lehetetlen küldetés", stb.).

Az egészséges igyekezet siker-spirálja arra is buzdít, hogy ne csak a végeredményre koncentráljunk, hanem a céljaink elérésének teljes folyamatára. Nagyon fontos megtalálni, megőrizni az egyensúlyt! Ha a teljes célba érési folyamatra figyelünk, akkor a cél elérése sokkal élvezetesebb és ezzel, sokkal valószínűbb is lesz, mert lesz miből folyamatosan táplálkozni!

Ha úgy mennénk autókirándulásra barátainkkal, hogy csak a célállomásnál nyitnánk ki a szemünk, fülelnénk a többiekre, nyitnánk ki a szánk: egyrészt rengeteg élményt hagynánk ki; másrészt, nem venné el a kedvünket akár egy pazar nyaralástól is egy ilyen utazás?

A teljes célba érési folyamatra koncentrálva és realisztikus célokat kitűzve egyszerűbb lesz figyelmen kívül hagyni a rosszalló, negatív kritikákat.
 

"Tűrhető lesz minden élet
lényeged, ha megmarad;
elbírsz minden veszteséget,
amíg az vagy, aki vagy."

Goethe


Az egészséges igyekezet siker-spirálja segít elfogadni és felhasználni a hasznos kritikát is.  mivel ha az a célunk, hogy jó jegyet kapjunk és sok új ismeretet szerezzünk, akkor ez segítséget nyújthat a célunk elérése érdekében.

Végül, az egészséges igyekezet siker-spirálja rámutat a kudarc-tűrés, a bizonytalanság elfogadás és az egyensúly teremtés fontosságára.

Annak az elfogadásával, hogy: egyszerűen nem lehetünk mindig győztesek, hogy legtöbb élethelyzetünkben nincsenek egyértelműen jó, vagy rossz döntések és ha valami később kevésbé jónak bizonyul, akkor sincs veszve semmi, mert utólag még korrigálhatunk, közelebb kerülhetünk belső harmóniánkhoz, valódi önmagunkhoz.
Tendzin Gjaco, a jelenlegi dalai láma is írt idevonatkozót:

"A következő összetevőket egyszerűen nem lehet kikerülni: eltökéltéség, erőfeszítés, idő. Ezek együttesen képezik a boldogság titkát."



Hasznos volt, amit olvasott?


Amennyiben fontosnak tartja ezeket az ismereteket, ossza meg a Benzo Blogot rokonaival, barátaival és ismerőseivel. Vigyázzon rájuk is!

Iratkozzon fel a baloldali menüsor alján a Stressz Doktor Hírlevélre, hogy értesíthessem, önfejlesztés, öngyógyítás és pszichiátriai gyógyszerek (altatók, szorongásoldók, antidepresszánsok) témában megjelenő Benzo blogokról!



Nevess többet, szeress jobban, tanulj még...

 
Dr. Kopácsi László
győri pszichiáter | life coach | blogger
gyógyszer-leszokás specialista
Benzo Blog elindítója és szerzője
Facebook



Kérem, ne feledje el kitölteni a Benzodiazepin szedési kérdőívet!


 
Facebook - Google - Kérem, jelezze hogy tetszett! Kérem, Facebook like - kicsi jelezze, hogy tetszett!



 Hozzászólások
Hozzászólás szövege
Ellenőrző kód

+36 30 286 2097

PSZICHIÁTRIAI RENDELÉSEK

Győri rendelés (17 eFt/óra)
Budapesti rendelés (VIP)
Skype rendelés

Bejelentkezés
+36 30 286 2097

Szavazzon!

Orvosi segítség a gyógyszer leszokáshoz - 2017 ősztől
Akaratlanul pszichiátriai gyógyszerfüggővé (altatók, nyugtatók, antidepresszánsok, szorongásoldók) váltakat segíteném a gyógyszer-elhagyásban. Milyen szakmai segítséget venne igénybe legszívesebben?
Ismeretterjesztő előadás (általános összefüggések)
95 szavazat (9%)
Online Szakvélemény + Személyre Szabott Otthoni Gyógyszer Leszokási Útmutató
636 szavazat (63%)
Videotréning (általános összefüggések)
128 szavazat (13%)
Gyógyszer-specifikus, Kiscsoport
148 szavazat (15%)
1007 szavazat összesen

Benzodiazepin szedési kérdőív (FONTOS)

 
STRESSZ DOKTOR Hírlevél
 
Tippek a szakszerű öngyógyításhoz, önfejlesztéshez.
 
Vezetéknév:*
Keresztnév:*
E-mail cím:*

       
NO SPAM! Adataira nagyon vigyázunk. Nevét és e-mail címét soha nem adjuk ki harmadik félnek és soha nem küldünk SPAM-et. Tanácsainkról bármikor, egyetlen klikkel leiratkozhat.
Adatvédelmi nyilvántartási szám: NAIH-74689/2014
 

GYŐRI PSZICHIÁTER GYŐR

Minden jog fenntartva
© Copyright 2008-2017
Online Szakvélemény Kft.a GyMS Megyei Ker. és Iparkamara tagja: GY14324549
NAIH-74689/2014

A stresszdoktor.hu független, bulvármentes és optimista szellemiségű, pszichiátriai weboldal. A betegségtudat, a baj, az erkölcsi züllés és a pesszimizmus szenzációhajhász erősítése helyett, a megoldást, a kiutat, a sikert és a gyógyulást preferálja. Céljai: 1. ismeretterjesztés, tévhitoszlatás és betegedukáció. 2. a pszichiátriai gyógyszerek által okozott gyógyszerfüggőségek (nyugtató-függőség, altató-függőség, antidepresszáns-függőség) megelőzése és otthoni kezelésének elősegítése. 3. a hatékony önsegítés támogatása.

A stresszdoktor.hu oldalain található Információk nem pótolják, hanem kiegészítik a pszichiáter, pszichológus személyes szakmai segítségét. Nem helyettesítenek semmilyen szaksegítséget. Amennyiben kérdése támad, forduljon pszichiáterhez, pszichológushoz!

A (benzodiazepin, nyugtató, altató, antidepresszáns, stb.) gyógyszerszedési kockázatokról és a mellékhatásokról, mindig olvassa el a betegtájékoztatót, vagy kérdezze meg kezelőorvosát, gyógyszerészét!

FACEBOOK Lájkoló

Egyetértesz törekvéseimmel? Igen? Hagyj nyomot! "Oszd meg és uralkodj!"
 
      
Weboldalunk süti (cookie) fájlokat használ. Ezeket a fájlokat az Ön gépén tárolja a rendszer. A cookie-k személyek azonosítására, látogatási szokásaik követésére nem alkalmasak, szolgáltatásaink biztosításához szükségesek. Az oldal használatával Ön beleegyezik a cookie-k használatába. További információért kérjük, olvassa el adatvédelmi nyilatkozatunkat
 
WebGalamb